Tuesday, May 24, 2011

Isu Royalti Kelantan : Pembohongan Dan Penafian Hak Rakyat Kelantan


Penipuan Dan Pembohongan Najib terhadap isu royalti Kelantan

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah saw. bersabda. “Lagi akan datang kepada manusia tahun-tahun yang tandus (kemarau panjang). Dan pada waktu itu orang yang berdusta dikatakan benar dan orang yang benar dikatakan berdusta. Orang khianat akan disuruh memegang amanah dan orang yang amanah dikatakan pengkhianat. Dan yang berpeluang bercakap hanyalah golongan “Ruwaibidhah”". Sahabat bertanya, “Apakah Ruwaibidhah itu hai Rasulullah?”. Nabi saw. menjawab, “Orang yang kerdil dan sebenarnya hina dan tidak mengerti urusan orang ramai”.

H.R. Ibnu Majah

Keterangan :-


Zaman yang disebutkan tadi adalah zaman ketandusan. Tandus di segi material dan juga tandus di segi pemikiran. Orang yang benar akan diketepikan dan orang yang khianat serta  fasiq akan disanjung dan dibesar-besarkan. Orang yang benar tidak diberikan peluang untuk bercakap. Yang berpeluang bercakap hanyalah peribadi-peribadi yang hina dan sebenarnya tidak tahu bagaimana untuk menyelesaikan masalah-masalah yang dihadapi oleh masyarakat.

Fakta tentang royalti Kelantan (hak rakyat Kelantan)

p/s : aku nak ulas pun tak ada mood....fikir-fikirkan la ye...berfikirlah atas neraca al-Quran dan sunnah bukannya nafsu dunia semata-mata...ingatlah kita akan dihisab atas apa yang kita kerjakan di muka bumi Tuhan ni.


Tuesday, April 12, 2011

Penerangan Bro. Shah Tentang Salah Faham Terhadap Islam...


Antara inpu-input yang aku dapat daripada Seminar Asas Interfaith Dialogue yang disampaikan oleh Bro. Shah Kirit. Walaupun masa mencemburui kami, itu pun sudah memadai bagi kami sebagai tambahan dan pedoman selain apa yang kami belajar dalam kuliah.

Semasa menyampaikan kebenaran Islam kepada non-Muslim (malah sesama Muslim), kita tidak akan terlepas daripada mendengar 1001 persoalan serta salah tanggapan terhadap Islam. Antara soalan-soalannya ialah:-

Monday, April 11, 2011

Aku Pun Produk MTAQ Pulai Chondong...(^_~)

Posting yang dibuat oleh seorang blogger, The Kelantan Times  bertajuk :-

Produk Kelantan: Maahad Tahfiz Al-Quran Wal-Qiraat Pulai Chondong
Friday, 8 April 2011

Salah sebuah sekolah kelolaan Kerajaan Negeri di bawah pentadbiran Yayasan Islam Kelantan (YIK) yang telah banyak menyumbang dalam bidang pendidikan di Kelantan terutamanya pendidikan beraliran agama ialah Maahad Tahfiz Al-Quran Wal-Qiraat Pulai Chondong. Maahad Tahfiz Al-Quran Wal-Qiraat (معهد تحفيظ القرآن والقراءات) atau singkatan MTAQ merupakan sebuah sekolah agama/arab yang merangkumi tiga bidang pengajian iaitu Al-Quran Wal-Qiraat, Bahasa Arab dan Akademik. Ia diwujudkan hasil cadangan YAB Tuan Guru Dato’ Hj. Nik Abdul Aziz bin Nik Mat, Menteri Besar Kelantan setelah menerajui Kelantan pada tahun 1990. Maahad Tahfiz Al-Quran (MTAQ) telah ditubuhkan pada tahun 1992 dan ia diletakkan di bawah pengurusan Yayasan Islam Kelantan (YIK).

Objektif utama penubuhan MTAQ ini adalah untuk menyediakan kemudahan mengkaji al-Quran dan mempelajari Ulum al-Quran, menghidupkan kembali Ulum Al-Quran dan memperdekatkan Ulum Al-Quran kepada masyarakat serta mampu melahirkan ulama hafiz yang memahami isi kandungan al-Quran dan menjadi rujukan masyarakat. Selain itu, penubuhan sekolah ini adalah untuk memelihara isi kandungan al-Quran dan keaslian bacaannya dari sebarang penyelewengan dan membentuk insan yang mempunyai ilmu pengetahuan duniawi dan ukhrawi, beramal soleh, bertakwa kepada Allah s.w.t. dan berakhlak mulia.

Video Montaj Seminar Asas Interfaith Dialogue


Kredit kepada Anuar yang bertungkus-lumus menyiapkan video montaj ini dalam masa yang singkat dan kekurangan idea....kudos to Anuar

Gud Luck Semua...

Seminar Asas Interfaith Dialogue Malam ini...

SEMINAR ASAS INTERFAITH DIALOGUE (SAID ‘11)
Bersama En Shah Kirit Bin Kalkulal Govindji
(Pengurus Saba Islamic Media)

Bersama-sama kita datang beramai-ramai memeriahkan SAID ‘11 ini. Moga-moga sedikit ilmu ini bermanfaat untuk kita semua.

Pada:            11 April 2011 (Isnin)
Masa:            8.00-11.00 malam
Tempat:        DKP, FPQS

Yuran Pendaftaran: Student USIM            - RM5
                             Staff dan orang Luor  - RM10

Sebarang pertanyaan,maklumat dan juga pembayaran boley menghubungi :-

Nurul: 013-2747989
Helmi: 012-3381047

Sunday, April 10, 2011

Jamuan Meraikan Kemenangan FEM FC Bersama Dekan

Setelah team bola sepak FEM berpenat lelah merangkul kejuaraan Liga Fakulti, akhirnya Dekan Fakulti, Dr. Asmaddy dan Ustaz Asyraf bersetuju untuk menaja makan malam pemain-pemain pada malam tadi.

Tempat      : Serdang (tak ingat nama restoran)
Masa         : 8:00 - 10.30 malam (tapi kami sampai pukul 10.00 malam...hehe)
Hidangan  : Steamboat (makan sampai nak pecah perut...huhu)      

Gambar yang sempat diambil semasa waktu kejadian:-





 p/s : Jom fokus kat final exam dan iCEPS7 plak....hihi Isshoni ganbaremasu
*(^_~)*

Thursday, April 7, 2011

Nikmat Yang Paling Berharga...IMAN


Diantara banyak  nikmat yang Allah anugerahkan kepada manusia, ada satu nikmat yang paling berharga dan paling penting iaitu nikmat iman.

Iman ialah asas penting yang menjadi tapak tempat berdirinya peribadi mukmin Kalau manusia diibaratkan sebuah binaan (rumah)maka iman diibaratkan seperti tapak  yang menegak dan mengukuhkan binaan(rumah) tersebut.

Allah Taala memuliakan seseorang yang memiliki iman walau sebesar zarrah dengan balasan syurga .Sebaliknya seseorang yang mati tanpa iman ia akan tinggal didalam neraka kekal selama lamanya.

Didalam sebuah hadis Rasulullah saw bersabda maksudnya.Allah swt akan memerintahkan pada hari pengadilan keluarkanlah dari neraka jahannam semua mereka yang berkata Laailahaillallah dan yang mempunyai iman walaupun sebesar zarrah didalan hatinya.

Tuesday, April 5, 2011

Tanda-Tanda Kiamat Di Sekeliling Kita...Please, Aware!!!



1. Sembahyang diabaikan (diringan-ringankan). 

2. Keinginan nafsu syahwat digalakkan dan berleluasa disebarkan melalui iklan, buku, gambar, risalah atau filem. 

3.  Penjenayah menjadi pemimpin dan kebanyakannya jahil mengenai agama dan banyak memberi fatwa yang menyesatkan pengikutnya. 

4. Perkara benar menjadi salah dan salah menjadi benar. Sukar untuk membezakan perkara halal dan haram kerana yang haram dianggap halal serta sebaliknya. 

5. Berbohong menjadi satu keperluan dalam hidup dan menganggap jika tidak berbohong sukar untuk hidup senang. 

Boleh Ke Nak Buat Maksiat...??


Saper-saper yang rase nak buat dosa dan maksiat sangat boleh la penuhi syarat-syaratnya dulu, kalau rase tak mampu, pikir la balik ye....mari kita hayati kisah ni supaya boleh dijadikan pedoman dan panduan untuk kite semua...

Suatu hari ada seorang lelaki yang menemui Ibrahim bin Adham. Dia berkata, "Wahai Aba Ishak! Selama ini aku gemar bermaksiat. Tolong berikan aku nasihat." Setelah mendengar perkataan tersebut Ibrahim berkata, "Jika kamu mahu menerima lima syarat dan mampu melaksanakannya, maka boleh kamu melakukan maksiat." Lelaki itu dengan tidak sabar-sabar bertanya. "Apakah syarat-syarat itu, wahai Aba Ishak?"


Ibrahim bin Adham berkata, "Syarat pertama, jika kamu bermaksiat kepada Allah, jangan memakan rezekinya." Mendengar itu dia mengernyitkan kening seraya berkata, "Dari mana aku mahu makan? Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki Allah? "Ya!" tegas Ibrahim bin Adham. "Kalau kamu sudah memahaminya, masih mampukah memakan rezekinya, sedangkan kamu selalu berkeinginan melanggar larangan-Nya?"

Monday, April 4, 2011

Logo iCEPS7...



Credit to Anuar buat video utk logo iCEPS7...caya laa

Sunday, February 13, 2011

Sekitar Solat Hajat iCEPS7....

 Solat hajat dan bacaan yasin diimami oleh saudara Abdul Mu'izz

 Dengan penuh khusyu' dan tawadhu' menadah tangan kepada Mu Ya Allah..

 Tekun sahabat-sahabat mendengar tazkirah...

 Tazkirah ringkas disampaikan oleh saudara Tobrani...

 Dr. Amir segak berbaju batik merah putih....

 Sedikit pesanan daripada Dean Of Faculty....
 Masing-masing tunduk je lepas kena bagi taujihat....

 Model iCEPS7...hihi jangan marah ye bro
 Lepas abis ucapan, rase lapar pulak ye...jom pi makan semua!!!
 AJK Tertinggi iCEPS7 termasuk Pengarah (paling kanan dalam gambar)

 Pn. Nor yang sentiasa ceria dan laju...hahaha

 Makan jangan tak makan....!!!

 Terbaik...!!!

 Khusyu' nya makan sampai tak tengok kamera...hihi

Semua makan dengan hepi...

Vanue : Dataran Pusat Komersial
Tarikh : 11 Februari 2011

Pesanan Untuk Semua:-
Diharapkan semua pihak dapat berganding bahu untuk menjayakan iCEPS7 dengan penuh rasa tanggungjawab dan sentiasa bersemangat...gud luck evrybody!!!


Thursday, February 10, 2011

Revolusi Mesir: Strategi CFR Menyekat Ikhwanul Muslimin



Adalah  sesuatu yang pasti bahawa semua revolusi rakyat yang bergerak di atas platform ‘kesedaran rakyat’ adalah kesan dari permainan catur politik antarabangsa daripada ahli-ahli CFR (Council on Foreign Relation).

Permainan yang digerakkan oleh CFR ini sangat jelas kerana beberapa ahli CFR telah pun mengisyaratkan kebangkitan tersebut dengan satu tajuk yang sangat metafora tetapi takrifan menjelaskan apa yang telah berlaku sekarang dibeberapa buah negara arab.

Untuk memahami apa yang berlaku sekarang di negara Arab adalah lebih baik kita merujuk semula ucapan dasar salah seorang konspirator antarabangsa, Zbigniew Brzezinski pada Mei 2010. Beliau merupakan ahli lembaga pengarah bagi CFR.


Di dalam video di atas, Brzezinski menjelaskan akan kebimbangannya tentang kebangkitan kesedaran rakyat antarabangsa. Beliau juga cuba menafikan bahawa PBB bukan ‘World Government’ tetapi sebagai organisasi yang memberi hak sama rata dalam bersuara (sebenarnya beliau menipu).

Kebangkitan Rakyat Mesir : Saat Sekutu Israel Dijatuhkan Allah


        Yang Amat Berhormat Tuan Guru Dato Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat,
        Menteri Besar Kelantan merangkap al-Mursyidul Am PAS.
  
Mesir dikenali bukan kerana piramidnya. Ini kerana binaan yang menakjubkan bukan sahaja wujud di Mesir, tetapi juga di Indonesia dengan Candi Borobudur, di China dengan Tembok Besar, Patung Zues di Olimpia, Greek dan banyak lagi binaan-binaan lain di seluruh dunia. Bukanlah kemuliaan dan kehebatan Mesir di kehebatan binaan piramidnya yang lebih merupakan lambing kezaliman penguasa terdahulu terhadap rakyatnya di zaman tersebut.

Sesungguhnya kehebatan Mesir ialah kerana Universiti al-Azhar yang diasaskan pada tahun 970M. Itulah hebatnya Mesir. Bumi anbiya’ yang dipilih Allah SWT untuk menjadi tuan rumah kepada universiti tertua di dunia ini telah melahirkan generasi ulama terbilang yang bertebaran menyebarkan ilmu ke serata dunia. Atas kemuliaan ini, pemimpin Mesir sewajarnya terdiri daripada mereka yang mempunyai komitmen dengan Islam.

Dr. Maza : Tindakan Mufti Mesir Mengecewakan...

Mufti Mesir: 'Ali Jumu'ah


Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Feb 04, 2011

Saya ingin melahirkan rasa kecewa ke atas kenyataan Mufti Mesir ‘Ali Jum’ah –yang muncul dalam TV Mesir- yang meminta rakyat Mesir menghentikan tunjuk perasaan. Ya, memang selama ini ‘Ali Jum’ah adalah benteng Hosni Mubarak, dia dilantik oleh Mubarak sekalipun ramai tokoh-tokoh ilmuwan Mesir lain yang jauh lebih terserlah keilmuan dibandingkan beliau. Malang sekali, selama beliau dilantik, apa yang sering beliau bangkitkan hanyalah isu sekitar perselisihan pendapat dalam kalangan umat Islam seperti masalah perbezaan mazhab dalam aliran kalam dan fekah.

Beliau tidak lantang seperti al-Syeikh al-Qaradawi, Muhammad al-Ghazali r.h dan lain-lain dalam mengkritik kezaliman dan kerakusan Mubarak. Beliau tidak berfatwa tentang tindakan-tindakan Mubarak menipu rakyatnya.

Adakah Ini Suatu Petanda Kiamat Hampir Tiba...??















Adakah ini suatu yang boleh ummat Islam banggakan walhal Rasulullah s.a.w pernah bersabda:

"Salah satu di antara tanda-tanda akhir zaman adalah perjalanan ibadah haji dilakukan untuk bertemasya, perniagaan, riya’ (pamer) atau mengemis".

“Akan tiba suatu masa di mana orang-orang kaya akan pergi haji untuk bertemasya, orang yang berpunya untuk kepentingan perniagaan, orang bijak untuk pamer dan orang miskin untuk mengemis”.
(Diriwayatkan oleh Anas r.a.)

“Tidak ada [hari] pengadilan hingga gedung-gedung yang sangat tinggi dibangun”.
(Diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a.)

“As-sa'ah (Hari Kiamat) tidak akan tiba sehingga manusia berlomba-lomba membuat bangunan yang tinggi”.
(H.R. Bukhari)

Allah tidak melihat kepada fizikal seseorang itu tetapi Allah melihat kepada keimanan dan ketaqwaan yang ada di dalam hati seseorang.

Begitu jugalah dengan bangunan yang dicipta, dibangunkan dan direka sebegitu rupa tetapi hanya untuk kemegahan semata-mata tidak lain hanya lah nothing dan zero di sisi Allah s.w.t

Adakah mungkin ini suatu petanda yang as-sa’ah(kiamat) itu hampir tiba????
Fikir-fikirkan…..

Wallahua’lam

Wednesday, January 19, 2011

Tidak Salah Mengaku Salah...


Komen Hamba Biasa yang lemah ini: 
Maafkan saya sebelum saya menulis ini jika ada mengguris mana-mana pihak. 

Selaku pelajar muslim dan menuntut di Universiti Sains Islam Malaysia yang membawa wadah Islam dan Sains Teknologi sebagai perjuangan tidak seharusnya cepat melatah apabila ditegur oleh mana-mana pihak lebih-lebih lagi jika pihak yang menegur membawakan sebuah dalil kukuh yang patut kita ikut. 

Janganlah kita menegak benang yang basah jika kita tau wadah yang kita bawa ini boleh menjadi fitnah dahsyat kepada Islam. Perkara sebegini patut diperhatikan secara detail bukannya mengikut dengan hawa nafsu. Apa guna kita dengar khatib membaca khutbah atau ustaz memberikan ceramah supaya kita sentiasa berpegang kepada 2 perkara iaitu Al-Quran dan Sunnah sebagai pegangan hidup supaya tak tersesat dek liku-liku hidup yang sementara ini?( rujuk nas Hadis )

Cubalah berfikir dengan akal yang beragama andai kita ini benar-benar mahukan Islam sebagai deen. Apa yang boleh saya kata, sungguh memalukan mahasiswa/i yang belajar tinggi tentang Islam tapi  tidak mempraktikkan Islam dalam setiap gerakkerjanya.

Mungkin di pihak yang mempersembahkan boria tidak merasakan apa-apa kesalahan yang anda buat. 

Jika anda fikir sejenak, andai Rasulullah s.a.w ditaqdirkan hidup kembali dan sedang menonton anda di kaca tv. Apakah perasaan Beliau melihat umatnya membuat fitnah pada agamanya. Janganlah saudara-saudaraku menganggap perkara ini kecil. Lihatlah dari aspek kesan perbuatan anda pada agama yang anda anuti sekarang. 

Maafkan diri ini jika ada salah silap...semoga Allah membalas usaha baik kita walaupun sekecil zarah. Diri ini tidak sempurna, semua orang ada salah dan silap. Berubahlah dari sekarang. Jangan perbuatan yang kita buat ini dipersoalkan Allah kelak kerana menghina agamanya secara tak kita sedari.

Wallahu'alam



Saya angkat artikel yang ditulis Ustaz Hasrizal



“Astaghfirullah” saya menggosok mata.
Seperti tidak percaya dengan apa yang dilihat.
Saya sedang menunggu isteri menghabiskan ward round di hospital, dan mengisi sedikit masa yang ada dengan menonton rancangan MHI di TV3.

Siapa tidak kenal boria? Sama seperti dikir barat di Kelantan, boria adalah satu ekspresi budaya yang terkenal di negeri Pulau Pinang. Ia adalah satu cabang seni yang ada tatacara dan ilmunya. Budaya warisan. Soal suka atau tidak suka, ia terpulang kepada kecenderungan peribadi masing-masing. Ada yang lega dengan Jazz, ada yang rasa bahagia dengan Dangdut.

Genre.

Tetapi apa yang terpampang di depan mata saya ini ialah Boria yang mengelirukan. Belum pernah saya melihat Boria dipersembahkan dengan mencampur adukkannya bersama lagu genre Samba nyanyian Zur Eda. Namun lebih mengelirukan saya ialah apabila kumpulan tersebut memperkenalkan diri mereka sebagai kumpulan Boria Universiti Sains Islam Malaysia (USIM).

Seperti biasa, Facebook menjadi tempat hal ini dibualkan.
Saya bertanya dengan nada sinikal, apa kaitan sebuah universiti berteraskan Sains dan Islam, dengan Boria Samba yang dipersembahkan itu.

Boria USIM? Ya amatlah Saintifik dan Islamiknya ia!” demikian bunyi status di akaun Facebook saya.

Komen berkenaan pantas mendapat maklum balas rakan-rakan lain yang sebahagiannya turut menonton persembahan yang ganjil berkenaan. Tidak tertangkap di mata atau telinga saya, kumpulan yang membuat persembahan itu adalah pemenang tempat ketiga Festival Majlis Kebudayaan Universiti-Universiti Malaysia (FESTKUM) Disember tahun lalu.

Tiada siapa yang mengetahui di kalangan rakan Facebook bahawa kumpulan ini juga berada di bawah naungan unit Kebudayaan & Kesenian (UKK) USIM.
Boria biasa muncul di mana-mana. Samba juga wujud dalam budaya masyarakat. Namun mencampur adukkan ia, dan diperkenalkan sebagai budaya kebanggaan sebuah universiti, saya kebingungan.

KASUAL JADI RASMI

Akan tetapi, saya sama sekali tidak menyangka bahawa perbualan kasual di Facebook itu telah diskrin cetak dan disiarkan di sebuah halaman web yang dikenali sebagai USIMKINI. Ia adalah sebuah halaman web yang dikunjungi oleh warga USIM sama ada daripada kalangan mahasiswa dan mahasiswinya, mahu pun kakitangan IPTA tersebut. Komen di Facebook yang kasual dalam ruang lingkup yang terbatas itu, dilaporkan di halaman web USIMKINI sebagai ‘pandangan rasmi’ saya berkenaan Boria USIM. 

Tindakan janggal bagai tidak dapat membezakan antara perbualan seorang rakan dengan rakan-rakannya, dengan apa yang dikonotasikan sebagai ‘kenyataan rasmi’.
Dalam tempoh yang singkat, ia telah mencetuskan kacau bilau.

Saya menerima dengan lapang dada, teguran semua pihak bahawa saya boleh memilih perkataan yang lebih terhormat semasa mengkritik aset kebanggaan USIM ini. Ia menjadi pengajaran yang berharga buat saya.

Akan tetapi, pendirian saya yang bersifat substantial tidak berubah.

Budaya itu adalah suatu keaiban yang tidak layak untuk didukung oleh mahasiswa sebuah IPTA yang membawa nama Sains dan Islam. Andai ada yang masih mahu mempertahankan Boria USIM sebagai ekspresi aras menara gading, saya berlepas diri.
Kejadian ini sangat mencelikkan mata saya agar menambah baik bahasa di Facebook. Saya beristighfar dan memohon ampun daripada Allah atas ketelanjuran lisan saya sebagai manusia. Juga saya memohon maaf kepada penari-penari Boria USIM jika komen saya diambil secara personal.

I have nothing personal against any of you.

Moga diampunkan oleh-Nya.

REFLEKSI USIM SENDIRI

Namun apakah kejadian ini mampu mencelikkan mata USIM agar lebih bertanggungjawab dalam menghormati serta membawa nama ISLAM yang diberikan Allah kepada Syariat Muhammad sallallaahu alayhi wa sallam?
Jangan sampai ayat ini menjadi kesimpulannya:

“Oleh itu, biarkanlah mereka (Wahai Muhammad) tenggelam dalam kesesatannya dan leka bermain-main (dalam dunianya), sehingga mereka menemui hari yang dijanjikan kepada mereka (untuk menerima balasan)!” [Al-Ma'aarij 70: 42]

Saya cemburu dengan huruf  ‘I’ pada nama institusi anda!

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 AMPANG

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...