Saturday, December 18, 2010

Everytime Be Thankful

 
Be thankful that you don't already have 
everything you desire,
If you did, what would there be to look 
forward to?
 
Be thankful when you don't know something
For it gives you the opportunity to learn.
 
Be thankful for the difficult times.
During those times you grow.
 
Be thankful for your limitations
Because they give you opportunities 
for improvement.
 
Be thankful for each new challenge
Because it will build your strength 
and character.
 
Be thankful for your mistakes
They will teach you valuable lessons.
 
Be thankful when you're tired and weary
Because it means you've made a difference.
 
It is easy to be thankful for 
the good things.
A life of rich fulfillment comes to 
those who are also thankful for 
the setbacks.
 
GRATITUDE can turn a negative into 
a positive.
Find a way to be thankful for your 
troubles and they can become your blessings.
 
Sumber : Unknown 

Friday, December 17, 2010

"Kaji Semula Undang-Undang Jenayah Syariah"

 Prof Madya Dr Paizah Ismail

KL, 17 Dis 10: Undang-undang jenayah Syariah perlu dikaji semula agar sistem kehakiman itu mempunyai kuasa menyeluruh sebagai pencegah gejala zina dan pembuangan bayi yang terus mendapat perhatian masyarakat. 

Pensyarah Jabatan Undang-undang Islam Universiti Islam Antarabangsa, Prof Madya Dr Paizah Ismail berkata, undang-undang jenayah Syariah yang diamalkan bukan undang-undang bertujuan untuk merealisasikan syariat Islam sepenuhnya.

“Sebaliknya, ia merupakan undang-undang yang berperanan untuk menampung kekurangan yang ada pada undang-undang konvensional dalam hal keagamaan.

Tuesday, December 14, 2010

Minum Cara Rasulullah s.a.w



Rasulullah SAW amat menyukai minum madu yang dicampur dengan air sejuk. Amalan ini untuk tujuan amalan kesihatan. Rasulullah SAW juga suka minum air sejuk dan mencicip madu sebelum makan apa-apa diwaktu pagi.

Antara khasiat amalan-amalan ini ialah:

1. Menghilangkan balqham (kahak/lendir)
2. Mencuci perut
3. Membuang sisa-sisa makanan yang tertinggal didalam perut yang tidak
dicernakan dengan sempurna dan menolaknya ke usus besar
4. Menghapuskan sukatan dalam usus, menghilangkan senak perut dan sedu
5. Memperbaiki fungsi buah pinggang, limpa dan hati.

Rasullah SAW suka minum air yang telah disimpan semalaman didalam suatu bekas.

Terapi Lubang Hidung


02 Zulhijjah 1431 H
Oleh : roslan mohd

Kita memiliki hidung berlubang di sebelah kiri dan di sebelah kanan. Apakah fungsinya sama untuk menarik dan membuang nafas? Sebenarnya fungsinya tidak sama dan dapat kita rasakan bezanya, sebelah kanan mewakili matahari (mengeluarkan panas) dan sebelah kiri mewakili bulan (mengeluarkan dingin).

Jika sakit kepala, cubalah menutup lubang hidung sebelah kanan dan bernafaslah melalui hidung sebelah kiri dan lakukan kira-kira 5 menit, sakit kepala akan sembuh.

Jika anda merasa penat, tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan bernafaslah melalui hidung sebelah kanan.
Lakukan bergili-gilir. Tak lama kemudian, anda akan merasakan segar kembali. Sebab lubang hidung sebelah kanan mengeluarkan panas, sehingga paling panas, lubang hidung sebelah kiri mengeluarkan dingin.

Monday, September 6, 2010

Iklan Raya PKNS...

Di saat kita bergembira nak menyambut rayer taun ni, jangan dilupa keluarga tersayang...Iklan ringkas dari PKNS memberi mesej bermakna untuk semua...Hargai lah orang tersayang *(^_^)*

Sunday, September 5, 2010

Let's Know About Dr. Ingrid Mattson


Dr. Ingrid Mattson, Ph.D. is a Canadian Muslim convert professor and activist and the current president of the Islamic Society of North America (ISNA).

She was born and raised in Ontario, and studied philosophy and fine arts at the University of Waterloo, Ontario. Raised as a Catholic, she ultimately abandoned religion "for good" during her teenage years, but embraced Islam at the end of her undergraduate studies. She then travelled to Pakistan where she worked with Afghan refugees for a year.

She earned her Ph.D. in Islamic studies from the University of Chicago in 1999. She went on to be very active in educating Canadian Muslims to become active participants in Canadian society at large.

The Global Financial Crisis And Islamic Finance

Sedikit info tentang Islamic Finance di Radical Middle Way. Baca dengan teliti dan fahami bagaimana Islam menyelesaikan masalah dan persoalan dalam Conventional Banking :-

Internationally, Islamic banks appear to be more resilient to the global economic turndown and international financial crisis than conventional banks. They tend to avoid the speculative investments, such as derivatives, that many analysts believe led to the financial crisis affecting conventional banks. For many observers, Islamic finance serves as a vehicle for recovering from the international financial crisis. The Islamic banking industry may be able to strengthen its position in the international market as investors and companies seek alternate sources of financing.

However, as Islamic banks operate within a global financial system, they have not been completely insulated from the recent economic and financial shocks. For instance, on the one hand, the Islamic financial industry is considered by many to be less risky because financial transactions are backed by physical assets. On the other hand, Islamic banks may be more vulnerable to fluctuations in the mortgage market, given their high activity in the real estate sector compared to conventional banks. The recent slowdown in real estate activity in the Gulf economies raises concerns about some Islamic banks financial positions.

Nikah Khitbah: Solusi Cinta Remaja...


2. Taysir Az Ziwaj ialah " Permudahkan Proses Perkahwinan " terutama kepada anak - anak muda yang tidak berkemampuan dari segi material untuk mendirikan rumahtangga tetapi dalam masa yang sama mempunyai keinginan yang tinggi untuk hidup berpasangan .

3. Islam adalah agama yang penuh dengan rahmah dan berkah. Ia diutuskan oleh Allah swt Tuhan yang mencipta manusia bukan untuk menghalang atau menidakkan keperluan manusia seperti keinginan [ nafsu ] syahwah dan sebagainya tetapi Islam datang untuk membetulkan dan memandu manusia agar melunas keinginannya secara yang betul , benar dan baik .

4. Gejala seks bebas [ zina ] dan rogol adalah angkara nafsu yang tidak terkawal dan ia disalurkan secara tidak betul , tidak benar dan membawa keburukan kepada diri dan orang lain . Sedang Islam menggalakkan perkahwinan [ aqad nikah ] agar hati manusia tenteram dan tenang serta nafsu dapat dikawal . Ini membawa kebaikan kepada semua ummat manusia .ala

Friday, July 9, 2010

Semester 5 membuka tirai....

Alhamdulillah segala puji bagi Allah masih memberi peluang kepada ku menyambung pengajian yang semakin tough gila.....hahaha Insya'Allah aku akan teruskan perjuangan ini....


KOD

KETERANGAN

KREDIT

KUMPULAN

MAB2033

ADVANCED ACCOUNTING 1

3

KMB

MAD3013

AUDIT AND ASSURANCE SERVICES

3

KMB

MAE3013

CORPORATE TAXATION AND ZAKAT

3

KMB

MFA3033

PENGURUSAN KEWANGAN KORPORAT

3

KMB

MGA2013

FIQH MUAMALAT I

3

KMB

MHB4013

UNDANG-UNDANG SYARIKAT


3

KMB

UTA2082

PENGAJIAN HALAQAH


2

HMB5


Strive For DL...Amin 
Insya'Allah Gud Luck semua....

Thursday, July 8, 2010

Kisah Bahasa Melayu Di Jepun...

Kulit Buku Marai-Go Yon Shu-Kan

SEBILANGAN orang Jepun mula belajar bahasa Melayu 100 tahun lalu, demikian menurut Moriyama dalam sebuah esei. Buku pertama terbit pada awal 1900-an dan kini jumlah pelbagai buku dan kamus Melayu lebih dari 200 buah.

Beliau mencatat hal tersebut ketika mengisahkan perjalanan Marquis Yoshichika Tokugawa (1886-1976), seorang pembesar Jepun yang disebut sebagai pelopor pelajaran bahasa Melayu di negeri Jepun setelah menjelajah Semenanjung Tanah Melayu dan Pulau Jawa. Beliau kemudian menjadi ketua Muzium Singapura dan Botanical Gardens semasa Perang Pasifik.

Essei tersebut terbit dalam buku berjudul Lost Times and Untold Tales from the Malay World (NUS Press Singapore 2009). Lalu disiarkan gambar salah sebuah buku pertama bahasa Melayu itu yang terbit pada tahun 1912, berjudul Marai-go Dokusyu, lengkap dengan tulisan Jawi.

Wednesday, July 7, 2010

Wacana Perdana: "Bolehkah Melayu Bersatu?"


Assalamu'alaikum sahabat-sahabat,

Jom ramai2 kita pakat pi tengok wacana perdana bertajuk "BOLEHKAH MELAYU BERSATU?"...

Insya'Allah berkembangan sihat melalui saluran perbincangan seperti ini mampu membuahkan sesuatu yang berguna untuk masyarakat negeri Kelantan khususnya dan Malaysia amnya...

Bila pulak nak disiarkan kat media perdana ni, tv1 ke tv2 ke..mane2 jer....???hehehe

Saturday, June 26, 2010

Kenali Penyanyi Lagu "Waving Flag", K'naan...


K’naan dilahirkan di Somalia pada 1 Februari 1978. Nama penuhnya ialah Keinan Abdi Warsame (كنعان عبدي ورسم ) . Menghabiskan masa kecilnya di Mogadishu dan tinggal di situ sepanjang ‘Somali Civil War’ yang bermula pada tahun 1991.

Makciknya, Magool adalah salah seorang penyanyi tersohor di negara kelahirannya itu. Manakala datuknya pula, Haji Mohammad adalah seorang penyair.

K’naan datang dari sebuah keluarga Islam dan namanya Keinan bermaksud ‘pengembara’ dalam bahasa Somalia.

Dia menghabiskan masa awal hidupnya dengan mendengar lagu-lagu hip-hop yang dihantar oleh bapanya dari Amerika. Bapanya telah pun meninggalkan Somalia lebih awal.

K'naan: "Waving Flag" Merungkai Sebuah Penderitaan


Sebuah luahan dan rintihan penduduk bumi Afrika tentang kesusahan hidup mereka dan penjajahan yang berlaku ke atas mereka. Mari kita hayati bersama kesusahan hidup mereka melalui lagu dendangan K’naan ini:


When I get older, I will be stronger
They’ll call me freedom, just like a Waving Flag

When I get older, I will be stronger
They’ll call me freedom, just like a Waving Flag
And then it goes back, and then it goes back
And then it goes back

Born to a throne, stronger than Rome
But Violent prone, poor people zone
But it’s my home, all I have known
Where I got grown, streets we would roam

Tuesday, June 22, 2010

History Of Rothschild Family...


Jika membincangkan soal konspirasi Yahudi dan sejarahnya, kita tidak boleh lari dari membicarakan tentang peranan penguasa ekonomi dunia iaitu House of Rothschild.

House of Rothschild penting untuk dibicarakan dalam menyelidik konspirasi-konspirasi ciptaan Illuminati kerana House of Rothschild adalah penyumbang utama kewangan untuk Illuminati yang dibangunkan Adam Weishaupt pada 1776.

Tanpa bantuan kewangan dari House of Rothschild, Weishaupt tidak dapat menjalankan kerja-kerja mengembangkan sayap Illuminati yang baru ditubuhkan itu.

Dalam proses permulaan melebarkan sayap Illuminati, Weishaupt memerlukan peruntukan yang cukup untuk menampung kos-kos berikut;

·         1. Tambang perjalanan dari Jerman ke negara-negara Eropah lain
·         2. Cetakan risalah-risalah propaganda dan buku-buku kerja
·         3. Kos-kos alat tulis untuk mesyuarat di lodge-lodge di seluruh Eropah.

Goldman Sachs & Rothschild Kini Di Malaysia..!!




Sesuatu yang perlu diketahui oleh ahli ekonomi Malaysia ialah penyebab kejatuhan ekonomi Greece baru-baru ini adalah berpunca dari Goldman Sachs. Apakah Malaysia mahu perkara itu terjadi di negara ini?

Goldman Sachs memang sangat berpengaruh dalam penguasaan keputusan-keputusan ekonomi peringkat kerajaan. Mereka mampu membuli pelabur dan bank-bank tempatan mengikut dasar-dasar zionis mereka tanpa sebarang ancaman.

Di Amerika sahaja kita dapat melihat bagaimana Lehman Brothers yang dikatakan gergasi ekonomi dunia boleh mengikut arahan Lloyd Blankfein (CEO Goldman Sachs) agar memindahkan semua dana bantuan USD5 billion yang diperoleh dari kerajaan Amerika kepada Kementerian Pertahanan Israel.

Kenali Anak-Anak Syaitan...


Alhamdulillah segala puji bagi Allah yang masih memberi peluang kepada kita hidup di atas muka bumiNya serta masih lagi memberikan dua nikmat yang paling besar iaitu Iman dan Islam. Hari ini kita berbicara sedikit tentang satu makhluk Allah yang sesat lagi menyesatkan yang mana telah berjanji kepada Nya untuk memesongkan aqidah dan fitrah sebenar manusia sampai hari kiamat, tak lain dan tak bukan ialah syaitan laknatullahi a'laih .

Ramai yang masih tidak tahu jenis-jenis musuh kita ini. Bagi menangkis fitnah dan dugaan yang telah direncanakan musuh, seharusnya kita terlebih dahulu mengenali mereka serba sedikit. Mari kita teliti kata-kata Khalifah ke-2 umat Islam tentang anak-anak syaitan yang menyesatkan manusia.

Umar al-Khattab r.a berkata, terdapat 9 jenis anak syaitan:

1. Zalituun
Duduk di pasar/kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat. Menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu.

2. Wathiin
Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah.

Sunday, June 20, 2010

Hosni Mubarak Penipu Besar..!!


Tidak Pernah Buka Sempadan

MARANG – Misi Gaza Yayasan Amal untuk menghantar bantuan kemanusiaan melalui jalan Refah, menghadapi jalan sukar untuk masuk ke Semenanjung itu apabila mendapat maklumat sebenarnya apa yang berlaku di sana.

Misi tersebut menjadi buntu kini, apabila hakikat sebenarnya, kerajaan Mesir yang dipimpim oleh Hosni Mubarak, tidak pernah membuka sempadan Gaza di Refah.

Setiausaha Misi, Mohd Fauzi Abu Samah ketika dihubungi Buletinonline berkata, misi Yayasan Amal masih berada di Kaherah dan belum boleh memasuki Gaza.

"Sebenarnya Mesir tak buka pun SEMPADAN, sekadar gimmik sahaja.....Takut Dunia marah dan salahkan dia....hakikatnya...., Memang tak buka , bahkan semakin sukar utk masuk dgn peraturan2 baru pulak,"kata Fauzi melalui hubungan Internet dengan Buletinonline jam 8.24 malam tadi.

Thursday, June 17, 2010

Yahudi Di Malaysia...Singkirkan mereka...!!!!!


Salam Ikhwan untuk sahabat-sahabat semua, ini adalah sebuah artikel pendedahan  tentang penglibatan Israel secara serius dalam negara kita walaupun ramai yang masih keliru dan tidak mengetahuinya. Sedikit demi sedikit mereka memasukkan jarum-jarum nista mereka ke dalam negara-negara Islam.

Dimanakah pemimpin-pemimpin kita yamg melaungkan slogan anti Israel serta embargo ke atas Israel tetapi masih membenarkan sebuah bank Zionis yang banyak membantu negara Israel berpijak di tanahair kita, Malaysia.

Apakah kita sanggup menggadaikan maruah Islam semata-mata memikirkan aspek keduniaan sahaja dalam bentuk pelaburan yang dibuat mereka? Apakah kita sanggup melihat rakyat Palestin dibantai tanpa belas kasihan sedangkan kita masih bersekongkol dengan Yahudi dan Israel laknatullah?

Inilah buktinya mereka berada di tengah-tengah kita sekarang…..

Calon Ideal Buat Mu....*(^_^)*


Kasih manusia sering bermusim, sayang manusia tiada abadi. Kasih Tuhan tiada bertepi, sayang Tuhan janjiNya pasti" Itulah sedikit dari bait2 lagu Raihan. Lantaran kasih manusia yg sering bermusim dan sayangnya yg tak kekal lama, kita perlu sentiasa berwaspada terutamanya dlm memilih pasangan. Andainya sikit drpd cinta itu hendak diberi pada seseorang yg boleh digelar suami, pilihlah seorang lelaki yang...

Kuat agamanya.

Biar sibuk macamana, solat fardu tetap terpelihara. Utamakanlah pemuda yg kuat pengamalan agamanya. Lihat saja Rasulullah menerima pinangan Saidina Ali buat puterinya Fatimah. Lantaran ketaqwaannya yg tinggi biarpun dia pemuda paling miskin.


Baik akhlaknya.
Ketegasannya nyata tapi dia lembut dan bertolak-ansur hakikatnya. Sopan tutur kata gambaran peribadi dan hati yang mulia. Rasa hormatnya pada warga tua ketara.


Tegas mempertahankan maruah.
Pernahkah dia menjengah ke tempat2 yang menjatuhkan kredibiliti dan maruahnya sebagai seorang Islam.

Wednesday, June 16, 2010

8 Petanda Dia Adalah Jodoh Kamu...Betul Ke??


Dua manusia yang merasa saling berjodoh pasti memiliki ikatan emosional, spiritual dan fizikal antara keduanya. Hanya dengan menatap mata atau mendengar suaranya, kita akan merasakan getaran dan seolah ingin terus bersamanya. Benarkah seperti itu?

Lalu, apakah ada petanda lainnya agar seseorang dapat merasakan bahawa si dia jodoh (soulmate) kita atau bukan?

Petanda 1
Rahsia sepasang kekasih agar dapat memiliki usia hubungan yang panjang adalah dengan adanya saling kerjasama. Kamu dan dia selalu dapat saling membantu, dalam urusan remeh atau besar. Paling penting adalah kamu berdua selalu dapat melalui segala aspek kehidupan secara bersama-sama. Dan semuanya terasa amat menyenangkan meskipun tanpa harus melibatkan orang lain. Apakah kamu sudah merasakan perkara tersebut? Jika ya, selamat... kerana ada harapan bahawa dia adalah calon pendamping hidup kamu!

Monday, June 14, 2010

Info Tentang Bulan Rejab Dan Kebenarannya...



Alhamdulillah, marilah sama-sama kita memanjatkan setinggi-tinggi syukur kepada Allah atas nikmat Iman dan Islam. Hari ini sudah tibalah bulan Rejab yang dinanti-nanti oleh hamba-hambaNya yang benar-benar mencari redhaNya, iaitu salah satu bulan Haram dalam Islam selain Muharram, zulqaedah dan zulhijjah. Insya'Allah kita termasuk dalam kalangan yang dijanjikan syurga Allah, amin.

Terlebih dahulu, marilah sama-sama kita kenali serba sedikit perihal bulan Rejab. Semoga boleh menjadikan input yang berguna untuk kita semua berkongsi ilmu dan beramal dengannya. 

PENGENALAN

1. Rejab ertinya “Mulia”. Bulan Rejab adalah bulan mulia. Ia diberi nama sedemikian kerana bangsa Arab dahulu sangat memuliakan bulan ini dengan 4 cara iaitu: -

(i) Tanggal 1hb Rejab mereka menyembelih anak unta sebagai qurban.

(ii) Tanggal 1hb Rejab mereka akan membuka pintu Ka’abah siang dan malam agar dapat beribadah dengan sepuasnya.

(iii) Tanggal 10hb Rejab mereka kembali menyembelih qurban tetapi tidak lagi anak unta. Amalan ini telah dibatalkan setelah datangnya Islam.

(iv) Bulan diharamkan berperang, setelah datangnya Islam amalan ini juga telah dibatalkan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...