Tuesday, June 22, 2010

History Of Rothschild Family...


Jika membincangkan soal konspirasi Yahudi dan sejarahnya, kita tidak boleh lari dari membicarakan tentang peranan penguasa ekonomi dunia iaitu House of Rothschild.

House of Rothschild penting untuk dibicarakan dalam menyelidik konspirasi-konspirasi ciptaan Illuminati kerana House of Rothschild adalah penyumbang utama kewangan untuk Illuminati yang dibangunkan Adam Weishaupt pada 1776.

Tanpa bantuan kewangan dari House of Rothschild, Weishaupt tidak dapat menjalankan kerja-kerja mengembangkan sayap Illuminati yang baru ditubuhkan itu.

Dalam proses permulaan melebarkan sayap Illuminati, Weishaupt memerlukan peruntukan yang cukup untuk menampung kos-kos berikut;

·         1. Tambang perjalanan dari Jerman ke negara-negara Eropah lain
·         2. Cetakan risalah-risalah propaganda dan buku-buku kerja
·         3. Kos-kos alat tulis untuk mesyuarat di lodge-lodge di seluruh Eropah.

Individu Disebalik House of Rothschild

House of Rothschild adalah gelaran bagi sebuah keluarga Yahudi yang kaya-raya. Keluarga Rothschild bukanlah berasal dari keturunan yang kaya-raya tetapi kegemilangan Rothschild hanya mula kelihatan apabila keturunan mereka sampai kepada Meyer Amschel Rothschild (1743-1812).

Dalam isu penubuhan Illuminati , Meyer Amschel adalah individu yang bertanggungjawab memberi segala kemudahan kewangan kepada semua gerak kerja yang bakal dilakukan oleh Adam Weishaupt.

Keputusan bantuan kewangan ini sudah pastilah ia arahan Dajjal kerana Meyer Amschel tinggal di Frankfurt manakala Weishaupt pula berasal dari Ingolstadt dan menubuhkan Illuminati di situ juga.

Namun begitu, dalam konteks ini perlu kita lihat dahulu sejarah bagi pengasas sebenar keluarga Rothschild itu sendiri iaitu Amschel Moses Rothschild, bapa kepada Meyer Amschel.

Kisah Amschel Moses Rothschild

Sebelum Amschel Moses meninggal dunia pada 29 Jun 1755, beliau amat berharap anaknya iaitu Meyer Amschel menjadi seorang Rabbi. Namun sebaliknya, anaknya tidak menjadi Rabbi, Meyer menjadi seorang penguasa bank yang gila perang.

Menurut orang Yahudi, Amschel Moses sebenarnya seorang anak yatim piatu. Beliau dibela dan diasuh tentang didikan agama oleh seorang Rabbi terkenal di pekan kecil bernama Tschortkow, Frankfurt. Rabbi tersebut bernama Hershelle Tschortkower.

Majoriti penduduk di pekan Galicia adalah berketurunan Yahudi Ashkenazi. Kehidupan seharian Rabbi Hershelle adalah berkaitan keagaamaan, kebajikan dan pendidikan. Amschel Moses adalah pengikut setia Hershelle, segala pengetahuan tentang kitab-kitab Yahudi diajarkan kepada Amschel Moses.

Setelah sekian lama mendapat tunjuk ajar dari Rabbi Hershelle, Amschel Moses diberi peluang menjadi rabbi dan akhirnya Rabbi Hershelle mengahwinkannya dengan seorang gadis dari pekan Staniyn.

Dengan bantuan bapa mertuanya, Amschel Moses berjaya membuka sebuah kedail kecil di pekan baru itu. Dia mengusahakan perniagaan itu bersama isterinya.

Berminggu-minggu selepas Amschel meninggalkannya, barulah Rabbi Hershelle sedar bahawa wang kebajikan untuk anak-anak yatim yang disimpannya di rumah telah hilang. Rabbi Hershelle menjadi gelisah kerana wang tersebut wang derma orang ramai.

Rabbi Hershelle cuba mengagak siapa yang mencuri wang tersebut. Pada pengetahuannya, hanya seorang sahaja yang tahu di mana wang itu disimpan, orang tersebut ialah Amschel Moses Rothschild.

Dia cuba bersangka baik kepada Amschel dengan menganggap Amschel mungkin memerlukannya untuk perkahwinannya beberapa minggu lepas. Rabbi Hershelle merasakan dia perlu juga pergi ke pekan Staniyn untuk berjumpa dengan Amschel. Rabbi Hershelle mahu memberitahu tentang kehilangan wang tersebut.

Setelah berjumpa dengan Amschel, Rabbi Hershelle menceritakan apa yang berlaku kepada wang simpanannya kepada Amschel. Rabbi Hershelle juga memberitahu yang dia tidak marah jika benar Amschel yang mengambilnya, cuma dia meminta Amschel bertaubat kepada tuhan.

Amschel hanya terdiam dan tunduk bila terdengar cerita Rabbi Hershelle. Tanpa berkata apa-apa ia bingkas bangun dan menyerahkan segala wang simpanannya kepada Rabbi Hersehelle dan berjanji akan menyerahkan selebihnya di kemudian hari.

Rabbi Hershelle sangat gembira dengan sikap jujur Amschel Moses. Dia pun pulang semula ke Tschortkow.

Satu hari, ketua polis daerah datang menemui Rabbi Hershelle dan memberi sejumlah wang kepadanya. Rabbi Hershelle terkejut dan bertanyakan untuk apakah wang itu diberikan.

Ketua Polis daerah menceritakan kepada Rabbi Hershelle bahawa mereka telah menangkap seorang wanita yang mencurigakan yang sedang cuba menyembunyikan wang. Setelah dipaksa akhirnay wanita tersebut memberitahu wang tersebut diambil dari laci Rabbi Hershelle ketika beliau tidak ada di rumah.

Setelah mendengar keterangan polis tersebut, barulah Rabbi Hershelle sedar bahawa sebelum perayaan Passover (Hari Raya Qurban kaum Yahudi), beliau telah mengarahkan seorang wanita membersihkan rumahnya.

Kini Rabbi Hershelle mula teringatkan Amschel Moses dan berasa bersalah terhadap pula Amschel. Tanpa berlengah lagi Rabbi Hershelle pergi menemui Amschel dan menceritakan apa yang berlaku. Rabbi Hershelle menanyakan Amschel mengapa ia tidak memberitahu perkara sebenar dan mengapa ia pula menggantikan wang tersebut. Amschel tidak memberitahu Rabbi Hershelle perkara tersebut.

Akhirnya, menurut Nissan Mendal (pengkaji cerita Rothschild), Rabbi Hershelle telah mendoakan kepada Tuhan agar Amschel Moses, anak-anaknya dan keturunannya menjadi orang yang berjaya di dalam dunia perniagaan.

Perlu diingat bahawa keluarga Rothschild adalah penaja dana kepada Revolusi Perancis, Amerika, Eropah, Perang Napolean, Waterloo dan beberapa revolusi di Rusia dan Jerman.

Kini, peranan pengaruh keluarga Rothschild yang berasal dari Yahudi Jerman itu diambil alih oleh salah satu cabang keluarga mereka iaitu Keluarga Rockefeller, iaitu Yahudi Amerika Syarikat.

(sumber: Nissan Mendal, Kehot Publication Society)

Ulasan Ibnu Yaacob

Sejauh mana benarnya sejarah Rothschild ini hanya Allah Yang Maha Mengetahui. Hanya cerita ini yang ada untuk dijadikan fakta asal-usul keluarga Rothschild dan ia pula bersumberkan pula dari buku-buku karangan Yahudi sendiri.

Jika dilihat di internet, buku-buku online atau wikipedia sekalipun, sejarah Amschel Moses Rothschild kurang didedahkan, jika ada pun ianya tidak lengkap.
Selain itu, sejarah Rothschild juga boleh dilihat di YouTube dengan olahan-olahan video yang menarik dan lebih mudah untuk faham.

Wallahu’alam

Sumber Ibnu Yaacob

1 comment:

  1. Tertarik dengan kupasan saudara. Memang sudah menjadi niat dan matlamat "golongan elit" ini utk. menyorok malah memanipulasi fakta sejarah dari pengetahuan umum.
    Harus faham bahawa mereka yg "menang" melakar kan cerita dlm sejarah. Dan sejarah hanya betul menurut pengertian mereka shj.
    Media digunakan sebagai saluran propaganda utama dlm. merealisasikan objektif "kerajaan dunia" mereka.
    Pesan kepada umat dunia, Islam secara khususnya sedarlah The False Messiah sudah hampir tiba. Menanti hari utk. dinobatkan sebagai raja segala raja dan tidak lain tidak bukan hanya utk. melaksana kerosakan. Wake up

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...